S koupí notebooku, pračky nebo chladničky není třeba čekat. To, co stálo 100 eur, bude stát 125, tvrdí šéf Datartu

Pandemie s sebou nepřinesla jen zkázu. Naučila lidi pracovat s digitálním světem, a ti si dnes díky tomu dopřejí pohodlnější život. Firmy, které uměly fungovat on-line, se s pandemií popasovaly mnohem lépe. Dnes však mnohé trápí otázka války. Odídenci z Ukrajiny na Slovensku skupují elektroniku. Společnost Datart jí však má dostatek, dobře se zásobila, říká pro Pravdu šéf společnosti Vladimír Sušil.

Jak se dařilo prodejem elektroniky během pandemie?

Velmi dobře – naše firma je založena na propojení eshopu s kamennými prodejnami a „sázka“ na tuto kartu se vyplatila. Naše prodejny se s příchodem prvního lockdownu přeměnily na výdejní místa pro eshopové objednávky, Celé toto období nahrávalo onlinu. Starší lidé, kteří neměli takovou zkušenost s internetem, se naučili jak funguje. Objednali si výrobek on-line a vyzvedli si jej na výdejním místě nebo si jej dali dovézt domů. Někteří lidé měli strach, jestli se jim zásilka doručí správně, takže také využívali tato místa. Mnoho lidí se během pandemie naučilo nakupovat jinak, pohodlněji.

Dnes už vnímáme postupný odchod pandemie. Jak se prodává elektronika nyní?

Letos v uvozovkách můžeme říci, že covid skončil. Jsme už dva měsíce v normálním stavu. Prodeje vypadají velmi dobře. Trh má neustále rostoucí tendenci iv době válečného konfliktu na Ukrajině i v době velké inflace.


Má to dvě strany. Jedna věc je, že inflace ničí každého. Ovlivňuje naši firmu především co se týče hospodaření. Tak jsme museli na rostoucí inflaci zareagovat. Každému zaměstnanci jsme zvýšili plat. Vysokopříjmovým skupinám méně, nízkopříjmovým skupinám jsme dali samozřejmě větší procento. Aby lépe zvládaly vysoké ceny energií, jídla a všech nákladů, které jim za poslední období narostly.

Druhou věcí je zdražení pohonných hmot, dopravy. Přesto ceny v elektrě to příliš nepostihuje. Protože na konci loňského roku byla čipová krize, byl nedostatek komponent, dodávky chodily pozdě. My jsme začali tedy objednávat a zboží nám na sklady dorazilo v 1. kvartálu letošního roku, čili ho máme dostatek.

Máte všeho dostatek nebo existují i ​​nějaké výrobky, se kterými jsou problémy?

Jsou nějaké položky, které mají neustálé problémy s dostupností nebo je dodací lhůta delší, než jsme byli zvyklí před covidem a čipovou krizí, situace je stabilizovaná.

Jak na vás působí válka na Ukrajině?

Některé komponenty a suroviny se dovážely z Ukrajiny nebo z Ruska. Dnes je dovoz z obou zemí samozřejmě problém, naši dodavatelé museli hledat jiné zdroje a nakupovat někde jinde. Bude to dražší a do budoucna to také ovlivní cenu průměrného spotřebiče. Pevně ​​věřím, že se Ukrajina brzy vrátí do takového režimu, když začne znovu prodávat a fungovat. Rusko je větší problém. Na druhé straně nám nikdo z dodavatelů nehlásí, že by to bylo abnormálně špatně.

Takže nehrozí, že byste měli nedostatek sortimentu?

Rozhodně nehrozí. My jsme udělali mnoho pro to, abychom měli dostatek produktů. Jsme na tom dobře. Naše zásoby jsou celkem asi o 50 milionů eur vyšší, než jsme měli před rokem v této době. Už nyní se připravujeme na Vánoce. Co vnímáme jako malinké nebezpečí je Čína. Spousta čipů a sortimentů se vyrábí právě tam. Dnes jsou tam další lockdowny, které mohou ovlivnit dodávky zboží pro druhou polovinu roku.

Pokud by lockdowny v Číně pokračovaly, jaké kroky byste podnikli?

Pokud by se znovu výroba zastavila, tak to už známe. Naštěstí v rámci československého skladového hospodářství máme obrovské zásoby. Kdyby se Čína zastavila na šest měsíců, tak by nás to nepostihlo. Kdyby to byla delší doba, už bychom mohli mít problémy. Já věřím, že tomu tak nebude.

Zapříčinila válka i změnu nákupního chování?

A female online shopper takes delivery of her new television and lifts it carefully from its protective packaging inside her modern home

Vnímáme z důvodu války zvýšenou spotřebu mobilů, počítačů, tiskáren, vařičů a dalších věcí, které potřebují uprchlíci, aby se vrátili do normálního života. Jsou to věci, které potřebují k normálnímu životu, jako například pračky, chladničky, žehličky, rychlovarné konvice a podobně. Tam cítíme, že se nám to zvýšilo. Cítíme to především na velkých místech, jako jsou Košice, Bratislava a Žilina.

Tam by se mělo nacházet i nejvíc odídenců.

Přesně tak.

Když jsme už při zvýšených prodejích. Kupují spotřebitelé například více elektrických krbů, ohřívačů kvůli zvýšeným cenám energií?

Není to úplně písnička těchto dní. Už to bylo také loni. Všichni, kdo nakupují, se dívají na spotřebu energie a v jaké je to energetické třídě. Výrobci ukazují, že když si koupíte tento výrobek, tak ušetříte tolik a tolik peněz na převoz chladničky, pračky, myčky, sušičky.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram